Økologi-Kongres 2015 - Årets økologi-begivenhed

 

 

Info til oplægsholdere

Kongresdeltagere
Foto: Landbrugsmedierne

 

Denne tekst er beregnet på oplægsholdere på kongressen. Det er vigtigt, at du læser hele orienteringen grundigt igennem og løser de opgaver, som er beskrevet. Det er første skridt på vejen til at skabe succes for dig selv på kongressen og for alle os, som lytter på.

God arbejdslyst, og tak fordi du har indvilget i at holde oplæg.

 

Før kongressen
Kongressen afvikles med en række parallelle møder, som giver hver enkelt deltager mulighed for at sammensætte sit helt personlige program efter interesseområder.

I programmet kan du se, hvor længe møderne varer. Oftest afvikles mødet med to gange 20 minutters oplæg efterfulgt af ca. 50 minutters diskussion. Dog kan formen på mødet være aftalt anderledes end standardbeskrivelsen nedenfor. Er det tilfældet, så gælder den aftale, du har indgået med den ansvarlige fra

arrangørerne.


Generalprøve
Forud for Økologi-Kongres 2015 opfordrer vi alle oplægsholdere til at holde egne generalprøver, f.eks. for kolleger, og her får bemærkninger og gode råd til fremlæggelsen. På den måde kan du som oplægsholder lave en endnu bedre præstation på kongressen. Det er samtidig vigtigt, at man ikke møder op generalprøverne med et halvfærdigt oplæg. Oplægget skal også være forberedt, så det passer med den tid, man har til rådighed på kongressen.

Læs flere råd om det gode oplæg her.

Egen tilmelding – vigtigt
For at du kan deltage i andre dele af kongressen end i det møde, du er oplægsholder, vil vi bede dig om at tilmelde dig kongressen. Det sker via tilmeldingslink i e-mail til dig fra kongressekretariatet. Ved tilmelding skal du vælge kategorien oplægsholder/ordstyrer. Det er også her, at du vælger, om du ønsker at deltage en ekstra dag – ud over den dag, du er oplægsholder.

 

Overnatning
Hvis du ønsker at overnatte i forbindelse med kongressen, skal du også selv booke et værelse - med mindre andet er aftalt. Du kan bestille overnatning via tilmeldingslink i e-mail til dig fra kongressekretariatet. Overnatning er for egen regning – og skal afregnes med Vingsted hotel & konferencecenter ved ankomst.

 

Sammendrag
En vigtig del af udbyttet for deltagerne i kongressen er sammen­dragene af de oplæg, som gives på kongressen. De samles her på hjemmesiden.

På hjemmesiden indledes beskrivelsen af de enkelte møder (både plenum- og temamøder) med en tekst om mødets baggrund (problemstillinger på området) og de overordnede spørgsmål, som lægger op til en diskussion af emnerne.

Dit sammendrag skal lægge op til diskussionen på dit møde, og samtidig skal det være en orientering til de kongresdeltagere, der ikke kunne deltage i mødet.

Sammendraget skal være forholdsvis kortfattet: 1-2 sider. Det betyder, at der i sammendraget skal være fokus på dit hovedbudskab.

Det er ikke meningen, at sammendraget blot består af kopier af PowerPoint eller transparenter.

Når du skriver sammendraget, så prøv derfor at begynde med det vigtigste (konklusionen): Hvad er behovet, hvilke muligheder for udvikling er der, hvordan kan det lade sig gøre, hvilke barrierer skal nedbrydes osv.

Dernæst må du gerne give en beskrivelse af grundlaget for dit budskab; det kan f.eks. være dine praktiske erfaringer, erfaringer fra rådgivning eller data fra forskning.

Husk på, at vi er en meget blandet målgruppe, og vi har ikke alle samme indsigt i alle emner. Prøv derfor at lave din beskrivelse således, at den er umiddelbart forståelig, selv om man ikke er specialist på området. Jo lettere læst dit sammendrag er, desto flere vil læse det.

Det færdige sammendrag bedes du sende til kongres@ph7.dk

Sammendraget skal være os i hænde senest den 10. november 2015.


PowerPoint præsentation
Det er muligt at bruge PowerPoint præsentation. PowerPoint dias i en præsentation skal være enkle og tydelige. Undgå derfor større tabeller og komplicerede figurer. En tommelfingerregel siger: 1 dias pr. 1-2 minutters indlæg.

 

Lige før dit møde
Vi vil bede dig om i god tid inden mødet at tjekke det udstyr, du skal bruge. Det vil være muligt at få hjælp med det tekniske udstyr fra ordstyreren og kongrescentrets personale.

For at skabe et godt og sammenhængende møde vil vi opfodre dig til at give dig tilkende overfor ordstyreren. Vi vil bede alle oplægsholdere om, at være samlet i lokalet 10 minutter før start, så man lige kan aftale det sidste sammen.

I lokalet vil der være en Power Point præsentation med titlen på mødet samt oplægsholderne, som ordstyreren bruger til sin introduktion

 

Under mødet
Vi forventer, at ordstyreren vil indlede mødet med at byde velkommen og fortælle om mødets tema. Derefter vil oplægsholderne holde deres oplæg. En fællesdiskussion vil afslutte mødet.

I visse lokaler kan der være behov for at bruge mikrofon til oplægget. Det sørger ordstyrer og teknisk personale for.

Du skal levere et inspirerende og relevant oplæg på kort tid. Hold dig til hovedkonklusionerne, der er nemlig kun kort tid til dit oplæg.

Det er vigtigt, at du slutter dit oplæg til tiden; vi har et stort program, som vi skal igennem.

Teknisk udstyr
Der vil være følgende Av-midler i hvert foredragslokale:
  • 1 flipover eller whiteboard
  • 1 pc tilsluttet storskærmprojektor
  • 1 overheadprojektor

Hvis du ønsker at vise dias eller video eller har brug for andre hjælpemidler, vil vi bede dig give besked om dette til sekretariatet inden kongressen. Der er ikke planlagt adgang til internettet til brug ved oplæg.

 

Ordstyrer på mødet
I hvert møde er der en ordstyrer, der skal sikre, at tiden overholdes, skal styre diskussionen, og som eventuelt selv har forberedt spørgsmål til dig, hvis det skulle knibe med at få gang i spørgelysten. Vi har bedt ordstyreren om at tillade et par opklarende spørgsmål i slutningen af dit oplæg.

Ordstyreren vil også kunne hjælpe dig med de praktiske ting i afviklingen af dit oplæg, fx pc, projektor, mikrofon, uddeling af evt. supplerende bilag etc.


Videooptagelse
Vi vil optage video under visse af møderne. De redigerede optagelser kan man dernæst se via kongressens websted.

Har du yderligere spørgsmål, bedes du kontakte din kontaktperson i arbejdsgruppen. Du kan se, hvem der har ansvaret for hvilke møder her

NYHEDER



Tilmeld nyhedsbrev


Vil du have informationer om Økologi-Kongres 2017, så tilmeld dig nyhedsbrevet.

 


Følg os på Facebook
Følg Økologi-Kongres på Facebook

 

 


 

Økologi

Gå til forsiden